

אסף דאושין
''ד: מנחה
ר יבור ינון
הנדסה מכנית
מנוע רקטי זעיר מימדים לניסויים בקנה מידה קטן
המודל נבחן באנליזות חוזק ונבדק בעמידה בפני לחצים של עד
100
אטמוספירות
.
בנוסף
,
על המודל בוצעו אנליזות תרמיות על מנת לבדוק שהמודל יעמוד בטמפרטורות
הגבוהות השוררות בגוף המנוע
.
מצד ימין ניתן לראות את הנקודה בה מתפתח המאמץ
המקסימאלי שמתפתח בחריר הלחץ וערכו שווה ל
-
.50.8 [Mpa]
מצד שמאל ניתן לראות
אנליזה תרמית של המנוע בחתך צד ואת ערכי הטמפרטורה המתפתחת לפי שכבות בתוך
גוף המנוע לאחר
8
שניות בהן המנוע עבד
.
יתרונות המודל על פני מתקנים אחרים הקיימים בתעשיה
חיסכון בהודפים מוצקים בניסויים
.
ידידותי יותר לסביבה עקב צריכה מופחתת בהודף מוצק
.
חיסכון במשאבים לוגיסטים ובתשתיות בטיחותיות כבדות
.
מודל קטן ונוח לשימוש
.
המודל מודולרי וניתן להחליף בו חלקים
.
מספק מדדים של דחף שהמודל מפיק ולחץ כתלות בזמן
.
ניתן להתחבר אל המערכת באמצעות
Bluetooth
.
מטרת
: הפרויקט
מנוע תכנון
רקטי
בקנה
מידה
קטן
המאפשר
הלחץ של מדידה
המתפתח
בגוף
המנוע
ומדידה
הדחף של
הנוצר
בזמן
הבעירה
,
במטרה
לחקור
את
הביצועים
הודפים של
מוצקים
ושל
המנוע
כדי תוך עצמו
חיסכון
במשאבים
כלכלייים
ולוגיסטים
.
עבור המודל נבנתה תוכנה על מנת לתעד את הניסוי
.
התוכנה מקבלת נתונים מחיישן
הדחף ומחיישן הלחץ ומציגה את הערכים המתקבלים בגרפים
.
באיור הבא ניתן לראות את
הפנאל הראשי של התוכנה המשמש כממשק משתמש
.
הגרף השמאלי בפנאל הינו גרף
המציג את הדחף המתקבל מהחיישן כתלות בזמן והגרף הימני מציג את הלחץ המתקבל
כתלות בזמן
.
בנוסף ההצתה של ההודף נעשית על ידי לחיצה על כפתור
Ignition
.
חלקי המנוע
:
המנוע מורכב על הסטנד כלל החיישנים
.
עבור הפרויקט נבחרו חומרים שיעמדו בפני קורוזיה
העשויה להיגרם מהמחמצנים החזקים הקיימים
בהודפים המוצקים
,
ובנוסף שיעמדו בחוזק הנדרש
ובטמפרטורות הגבוהות
.
עבור נחיר הפליטה נבחר להשתמש בנחושת בעלת
מוליכות תרמית גבוהה ועבור גוף המנוע נבחר
להשתמש בפלדת אל חלד
304
.
בעת בערת ההודף נוצר לחץ בגוף המנוע
,
הלחץ מתנקז בנחיר
הפלטה ויצא ממנו וכתוצאה מכך המנוע דוחף קדימה
.
F