

גל זוהר
: מנחה
מר רן דקל
הנדסה מכנית
מערכת מתלים לרכב
מירוץ
(
פורמולה סטודנט אפקה
)
הפתרון למימוש מערכת המתלים הינו מתלים מסוג עצמות עצה כפולה
(Double Wish Bone)
מלפנים
ומאחור עם שילוב מוטות מייצבים
,
רוקרים ומוטות דחיפים
.
התכנון מתבצע ע
"
י בחירת נקודות קשיחות לגיאומטריית המתלה ותכנון רציף מהגלגל פנימה אל
. השלדה
תהליך זה
,
איטרטיבי ובעל שינויים וסימולציות רבות
,
כאשר כל גיאומטריה נבחנת
,
ונבדקת
עם שאר מערכות הרכב
,
עד שלבסוף מתכנסת אל פתרון סופי
.
דרישות ביצועים
-
רכב מהיר ככל הניתן על תוואי המסלול
•
הקטנת מעבר העומסים מהכביש לשלדה
•
הימצאות במצב קרוב ככל הניתן לקמבר ניטראלי
.
0-2
. מעלות
•
זוויות גלגול קטנות מ
-
2
מעלות
(
מוט מייצב
)
•
מהלך מתלה מינימלי המותר לפי חוקי התחרות
,
50
מ"מ
•
התנהגות כביש אגרסיבית וקשיחה המתאימה לעולם המירוצים
.
פרויקט
זה
אופן את מתאר
תכנון
מערכת
המתלים
לרכב
פורמולה
סטודנט
העתידי
הראשון
מטעם
מכללת
. אפקה
מטרת
הפרויקט
הינה
לאפשר
תשתית
לקבוצת
הפורמולה
העתידית
ולצוות
המתלים
. בפרט
הפרויקט
יציע
סופי תכן
המתאים
לייצור
מתלים
תחת
אילוצי
המכללה
הקיימים
ויכלול
מודל
מתלים
, מלא
אנליזות
והסברים
ברורים
לשיקולים
המרכזיים
בתהליך
. התכנון
-2
-1.5
-1
-0.5
0
0.5
-40
-20
0
20
40
Camber [deg]
Ride height [mm]
camber for travel
-2
-1.5
-1
-0.5
0
0.5
-3
-2
-1
0
1
2
3
Camber [deg]
Chassis roll [deg]
camber for roll angle
גיאומטריית המתלים בסרן הקדמי והאחורי של הרכב
הסימולציות והאיטירציות הרבות בצעו באתר
racingaspiration.comביחד עם ממשק המשתמש הנוח
והפשוט לעיצוב גיאומטריית מבט החזית של המתלים
.
הדמיית המתלים במודל לזוויות הגלגול במהלך מירוץ
חישוב קפיצי הרכב
סימולציות ריאקציות ואנליזות
תדירויות נסיעה
לרכבי מירוץ
:
2
2
126.55
(2 )
(2 2.1)
11, 020[
]
2
2
sF
rF
nf
m
N
K
f
m
2
2
123.8
(2 )
(2 1.9)
8,822[
]
2
2
sR
rR
nR
m
N
K
f
m
Hoosier 20x7.5x13
11, 020 125, 000
12, 085[
]
125, 000 11, 020
wF
K
N m
8,822 125, 000
9, 492[
]
125, 000 8,822
wR
K
N m
חישוב ריאקציות בעזרת
MATLAB
אנליזת מאמצים לרכיבי המערכת מתוך
הריאקציות שהתקבלו
מטרות מרכזיות
•
לייצר אחיזה אופטימלית בין הגלגלים לדרך
•
לשמור על הרכב בתנאים אופטימליים לסיבוב
/
/ האצה
. מכשול
•
כיול יציבות הרכב
.
•
שיכוך הנסיעה ושמירה על נוחות הנהג
.